спеціальні принципи навчання дітей рідної мови
Загальні методичні принципи навчання дітей рідної мови, що випливають із закономірностей її засвоєння, розробила Л. Федоренко. Це принципи: 1) уваги до матерії мови - щоб розвивати своєчасно мовленнєвий апарат дитини: органи слуху, артикуляції, дрібні м’язи пальців та кисті руки. Спеціальні принципи, які стосуються конкретної мовної галузі (лексики, фонетики, граматики, зв’язного мовлення). Наприклад, спеціальні принципи роботи зі словниками: а) введення слів на основі чуттєвого досвіду та активної пізнавальної діяльності; б) розв’язання усіх завдань словникової роботи в єдності; в) зв’язок змісту словникової роботи з розви-вальними можливостями дитини у пізнанні навколишнього світу.
Процес засвоєння дитиною рідної мови є закономірним. Закономірність засвоєння мови – це об’єктивно існуюча залежність результату засвоєння мови від розвиваючого потенціалу мовного середовища. Федоренко описує шість закономірностей засвоєння дитиною рідної мови.. Конспект на урок Дошкілля скачати
Проблема принципів навчання рідної мови та мовлення у спеціальній методиці мало розроблена. Звернемося до загальних принципів навчання, виведених із закономірностей засвоєння дітьми мови та мовлення (за Л. П. Федоренко), враховуючи особливості мовленнєвого розвитку дітей із ПМР і специфіку їх навчання. Принцип уваги до матерії мови – будувати навчання необхідно таким чином, щоб розвивати периферичний мовленнєвий апарат дитини: органи артикуляції, голосоутворення, дихання. Крім цього, звертається увага на стан органів
Із закономірностей засвоєння мови витікають принципи навчання. Принципи навчання — це вихідні теоретичні положення (правила, вимоги), керуючись якими вихователь добирає засоби, методи й прийоми навчання, передбачає його ефективність. У вітчизняній педагогіці процес навчання на всіх його ланках (від дошкільних закладів до вищої школи) здійснюється у відповідності з дидактичними принципами, які визначають як загальну спрямованість і структуру, так і зміст, методи, результати навчально-виховного процесу. Загальнодидактичні принципи є базовими для методики навчання дітей рідної мови. Водночас кожний предмет має й свої специфічні принципи навчання.
Згідно з «Концепцією стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку» (Є.Соботович, 2002) одним з основних завдань корекційно-попереджувального навчання дітей старшого дошкільного віку є корекція провідного розладу, розвиток усіх сторін мовлення та підготовка їх до навчання у школі. Таким чином, формування мовленнєвої готовності – актуальна проблема, що передбачає забезпечення умов практичної реалізації завдань з оволодіння мовою і мовленням. Він вказував необхідність навчання рідною мовою, розробки принципів, завдань і змісту навчання мови на різних вікових етапах.
Принципи навчання – це основні правила, вимоги щодо організації навчально-внховного процесу, які випливають із закономірностей процесу навчання. Ось чому навчання дітей мови українського народу має починатися з раннього віку, діти повинні щодня чути українську мову. Цей принцип полягає в постійному зверненні вихователя до рідної мови дітей: а) переклад окремих слів, фраз рідною мовою; б) зіставлення, порівняння мовних одиниць двох близькоспоріднених мов; в) пояснення та (Скалкин» В Л. Основи обучения устной иноязичной речи – М., 1981 – С. 140–145) словесні інструкції рідною мовою; г) використання транспозиційних явищ (позитивне перенесення знань, умінь та навичок з рідної мови).
Методи навчання — це способи спільної діяльності вихователя і дітей, спрямовані на розв’язання завдань розвитку мовлення. Щоб розібра¬тися в численних Консультація на тему : «Методи і прийоми навчання дітей рідної мови». Методи навчання — це способи спільної діяльності вихователя і дітей, спрямовані на розв’язання завдань розвитку мовлення. Щоб розібратися в численних методах і прийомах навчання, правильно оцінити, з’ясувати їх характер і сутність, використовують наукову класифікацію. Використання цих методів відповідає дидактичному принципу наочності і наочно-дієвому та наочно-образному характеру мислення дошкільників.
Розкрийте принципи засвоєння і навчання дітей рідної мови та урахування загально дидактичних принципів навчання: принцип виховую чого навчання, єдності навчання з життям, теорії з практикою, усвідомленість, послідовність, систематичність, науковість, наочність, творча. 7. активність, урахування індивідуальних особливостей дітей. Методичні принципи навчання. Загальні принципи: принцип розуміння мовних значень, оцінки виразності мовлення, розвитку чуття мови, випереджуючого розвитку усного мовлення, поступового прискорення темпів збагачення мовлення.
Презентация на тему: " Принципи початкового навчання рідної мови і мовлення." — Транскрипт: 1 Принципи початкового навчання рідної мови і мовлення. 11 Принцип доступності передбачає відповідність змісту, форм і способів викладу виучуваного матеріалу віковим особливостям та можливостям дітей. 12 Правила доступного навчання 1. Навчаючи, враховуйте рівень підготовки і розвитку учнів. 2. Чітко й однозначно формулюйте поняття.
Навчання дітей має проводитися тільки їх рідною мовою, бо інакше уявлення дітей не будуть ані певні, ані ясні. С. Русова. Мова — є народним педагогом, наставником, який навчав дітей і тоді, коли не було книг, шкіл і продовжує навчати до кінця історії. Завдання навчального процесу. Поняття навчального курсу. Закономірності та принципи навчання дітей рідної мови. Зв'язок методики з іншими науками. Педагогічні засади методики. Теорія та методика розвитку рідної мови дітей. Лінгводидактичні засади методики. Наукові засади методики.
Отже, навчання дітей рідної мови з урахуванням загальнодидактичних та методичних (загальних, часткових, спеціальних) принципів сприятиме оптимальному навчанню дітей, підвищенню його ефективності. 4. Методи наукового дослідження а дошкільній лінгводидактиці. Наука- це соціальне значуща сфера людської діяльності, функцією якої є вироблення і систематизація об'єктивних знань про довкілля, людину чи будь-яку діяльність. Наука - це система дослідницької діяльності, спрямованої на вироблення нових знань про природу, людину, суспільство, мову і мислення. Науковий метод- це спосіб пізнання явищ д
Психолого-педагогічні основи початкового навчання рідної мови. У формуванні теоретичних основ методика мови спирається на психолого-педагогічні науки. Це закономірно, бо, запроваджуючи, наприклад, ті чи ті конкретні методи або прийоми, треба зважати на психологічну підготовку до навчання дітей певного віку. Загальновизнано, що всім дітям властиве абстрактне мислення. Однак психологічні спостереження доводять, що у дітей молодшого віку переважає конкретне мислення. Воно пояснюється обмеженим запасом уявлень, здобутих ними протягом 6—10 років життя. До того ж школярам різного віку властивий неод
Навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах. національних спільнот Програма. та навчально-методичний посібник. На жаль, ще й тепер у більшості дошкільних навчальних за-кладів національних спільнот не проводять спеціальних (окре-мих) занять з навчання державної української мови відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, а використо-вують програми з розвитку українського мовлення для дітей етнічних українців, що спричиняє прояви прямої інтерференції (неконтрольоване перенесення і змішування), суржику дитячого мовлення.
3. Принцип навчання дітей другої мови за типовими моделями (зразками). Уводячи нові слова, вихователь пропонує типову модель: вказівний займенник це + іменник (це лялька) або модель граматичної конструкції як відповідь на запитання. 4. Принцип апроксимації навчання другої мови реалізація цього принципу усуває страх припуститися помилки, підвищує мовленнєву активність дітей. 5. Принцип забезпечення максимальної мовленнєвої активності дітей. Цього досягти можливо, лише проводячи заняття з невеличкими групками дітей, щоденно створюючи ситуації для спілкування українською мовою. 7. Домінантна роль ігрової діяльності у процесі навчання дітей другої мови. Спеціальні методичні принципи
Висловлювання Ушинського про народну школу, навчальної дітей на рідній мові, мали величезне значення для будівництва російської народної школи і шкільного справи неросійських народів, які боролися в умовах царської Росії за навчання дітей рідною мовою, за розвиток національної культури. Велике значення у початковому навчанні рідної мови К.Д. Ушинський надавав і інших творів російської народної творчості - прислів'ям, примовок і загадок. Російські прислів'я він вважав простими за формою і вираженню і глибокими за змістом творами, що відбили погляди і уявлення народу - народну мудрість. Загадки доставляють, на його думку, розуму дитини корисна вправа, дають привід до цікавої, живій бесіді.
Власне методичні принципи навчання української мови. Вивчення мови в єдності змісту й форми дає змогу глибше усвідомити диференціацію змісту й значень. Звідси випливають принципи розвитку на уроках мови читацьких інтересів дітей, формування у них уявлення про неповторність мовної особистості. Принцип зумовленості основного напрямку у вивченні рідної мови її комунікативною функцією в усіх її проявах. Принцип комунікативності у навчанні рідної мови. Потреба в спілкуванні створює постійно діючий активний стимул до оволодіння мовним запасом.
Завдяки принципу історизму в навчанні рідної мови в школярі мають змогу дізнатися про історію духовного життя нашого народу, цікаві відомості з історії мови, історичної граматики, розвитку лінгвістики та ін. Рідна (материнська) мова прилучає кожного школяра до навколишнього матеріального і духовного світу, життя своєї родини, громади, етносу, що виступає як процес етнічної соціалізації особистості та належить до провідних принципів методики мови. Під етнічною соціалізацією розуміємо процес становлення й розвитку особи як суспільно-національного індивіда, утвердження її як особистості, носія рі
Коментарі
Дописати коментар